D/S Skoghaug

D/S Skoghaug förliste på julaftonskväll vid 22.30 tiden 1947 utanför den holländska kusten. Ombord fanns 25 mans besättning och 2 passagerare. Endast en överlevde explosion som orsakades av en kvarglömd mina från andra världskriget. Detta var den sista krigsförlisningen efter andra världskriget. Vid denna tidpunkt fanns det fortfarande minor, drivande, vilka inte alla hade oskadliggjorts.

D/S Skoghaug var på väg från Rotterdam till Oslo med en last av kol. Efter att ha lämnat Rotterdam hamn på julaftons eftermiddag hade fartyget kommit ur kurs i den hårda stormen och börjat driva och seglade på en mina som exploderade direkt, varav de flesta omkom omedelbart. Ombord fanns 27 personer varav alla utom en omkom den natten. Den enda överlevande var maskinisten Arnt Røkke. Hans berättelse handlar om en fruktansvärd situation.
– Jag var i lejdaren på väg ner till maskinen när explosionen skedde, säger han.
– Jag skyndade mig upp på däck där det rådde ett obeskrivligt kaos.
Radion var ur funktion, antingen för att den var trasig eller för att telegrafisten hade dödats. Manskap som lemlästades och försvann i havet, kamrater som spolade överbord vid explosionen.
Samtliga ombord kom upp på däck utom ”eldaren” Alfred Kristoffer Nilsen som uppehöll sig i maskin då explosionen inträffade. Kaptenen gav order om att sätta livbåtarna i sjön men motorbåten visade sig vara för tung. Allihop gick då i de andra livbåtarna. Det blåste storm och räddningsarbetet var mycket besvärligt varav flera av manskapet blev skadade och några föll överbord.

Medan manskapet uppehöll sig i den ena livbåten kom motorbåten drivande och de fördelade gruppen på båda båtarna. De båda livbåtarna hade snart bara fem man varav Arnt Røkke befann sig i motorbåten med två svårt skadade personer ur manskapet. Den ena av båtarna befann sig precis vid land när bränningarna slog i det oroliga havet. Livbåten for runt flera gånger och varje gång försvann folk i havet.

Förutom Arnt Røkke var 1:e styrman Johnstad med i motorbåten och andra skadade personer. Strax efter att D/S Skoghaug sjönk började Røkke att ta hand om sina två skadade kamrater. Han hade bara sina egna kläder som förbandsmaterial vilket han använde och började förbinda sina två kamrater. Livbåten hade en utmärkt motor men Røkke fick inte den att starta. Den ena av de sårade avled snart. Den andre levde lite längre men plötsligt föll han samman och dog. Røkke uppfattade inte ordentligt vad som skett av ren utmattning.

Røkke blev räddad i land vid 02.00 tiden på natten vid en plats som heter Strekdam av folk från platsen som bildade en 10 man lång kedja fram till livbåten. Den yttersta personen fick tag i Røkke och fick honom i land. Den andra livbåten fann man senare på juldagen med två personer avlidna. De hade inte klarat sig i den hårda sjön.

Røkke blev omgående väl omhändertagen och blev så pass bra att han kunde berätta om olyckan för Krigsförsäkringen representant. Maskinisten Rökke ligger på sjukhuset i Alkmaar och hans tillstånd är tillfredställande. Skeppsredaren Alf Lindö upplyste att han varit i kontakt med Krigsförsäkringens representant som berättade att de befunnet sig på en plats mellan Ijmuiden och Texel då olycka inträffade.

D/S Skoghaug byggdes 1930 av S. P. Austin & Son. Ltd i Sunderland, England åt rederiet Dover. Nav. Co. Ltd. Dover – Sea Valour. I början på året 1947 köptes fartyget från England av D/S A/S Alf Lindøs Rederi, Haugesund, fartyget fick nytt namn, Skoghaug.

Finns två artiklar som kan läsas från dels Haugesunds Avis och dels Haugesunds Dagblad. Där finns listan på alla omkomna.

Två av besättningen har jag släktskap till:
Matros Tore Hafte Staalesen (1930-1947) 17 år
Matros Leif Johan Tjøsvold (1929-1949) 18 år

Allan Kvalevaag
2022-03-21