Senaste uppdateringen 28 feb 2024
Skriv ut Lägg till Bokmärke
Odd Davidsen

Odd Davidsen

Man 1933 - 1975  (42 år)

Personlig information    |    Media    |    Noteringar    |    Händelse-karta    |    Alla    |    PDF

  • Namn Odd Davidsen 
    Födelse 11 Jun 1933  Skudeneshavn, Rogaland Hitta alla personer med händelser på denna plats 
    Kön Man 
    Läs mer Hitta alla personer med händelser på denna plats 
    • Klicka för mer info om M/S Berge Istra förlisning 30 dec 1975
    Yrke Sjöman 
    Död 30 Dec 1975  Stilla havet Hitta alla personer med händelser på denna plats 
    Orsak: Förlisning 
    • Dog vid förlisningen av M/S Berge Istra
    Person-ID I20842  Allan Kvalevaag
    Senast ändrad 4 Jan 2023 

    Far David Georg Davidsen,   f. 9 Sep 1907, Skudeneshavn, Rogaland Hitta alla personer med händelser på denna platsd. 15 Jan 1974, Åkra, Rogaland Hitta alla personer med händelser på denna plats (Ålder 66 år) 
    Mor Elisabeth "Elisa*" Malena Halvorsen,   f. 27 Feb 1910, Åkra, Fagerland, Rogaland Hitta alla personer med händelser på denna platsd. 20 Feb 1982, Åkra, Rogaland Hitta alla personer med händelser på denna plats (Ålder 71 år) 
    Familjens ID F16912  Familjeöversikt  |  Familjediagram

    Familj Bjørg Stonghaugen 
    Barn 
     1. Elin Davidsen
     2. Oddbjørg Davidsen
     3. Åshild Davidsen
    Familjens ID F25346  Familjeöversikt  |  Familjediagram
    Senast ändrad 7 Jan 2013 

  • Händelse-karta
    Länk till Google MapsFödelse - 11 Jun 1933 - Skudeneshavn, Rogaland Länk till Google Earth
     = Länk till Google Earth 

  • Foton
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-08_1
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-08_1
    Artikel i Haugesunds Avis, sid 1
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-08_2
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-08_2
    Artikel i Haugesunds Avis, sid 1 fortsättning
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-09_1
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-09_1
    Artikel i Haugesunds Avis, sid 1
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-09_2
    Artikel_Kristoffer_Hemnes_1976-01-09_2
    Artikel i Haugesunds Avis, sid 1 fortsättning
    Artikel_Odd_Davidsen_1976-02-05
    Artikel_Odd_Davidsen_1976-02-05
    Artikel i Haugesunds Avis
    MS_Berge_Istra_1
    MS_Berge_Istra_1
    Den 29 december 1975 seglar den norskägda supertankern M/S Berge Istra på öppet hav mellan Filippinerna och Nya Guinea. Fartyget är på väg till Japan. Klockan 19.24 norsk tid har man radiokontakt med Japan, allt är normalt. Det är sista gången "Berge Istra" hörs av. 224 000-tonnaren skulle anlända till Japan sju dagar senare, men kommer…
    MS_Berge_Istra_2
    MS_Berge_Istra_2
    Den 29 december 1975 seglar den norskägda supertankern M/S Berge Istra på öppet hav mellan Filippinerna och Nya Guinea. Fartyget är på väg till Japan. Klockan 19.24 norsk tid har man radiokontakt med Japan, allt är normalt. Det är sista gången "Berge Istra" hörs av. 224 000-tonnaren skulle anlända till Japan sju dagar senare, men kommer…

  • Noteringar 
    • Den 29 december 1975 seglar den norskägda supertankern M/S Berge Istra på öppet hav mellan Filippinerna och Nya Guinea. Fartyget är på väg till Japan. Klockan 19.24 norsk tid har man radiokontakt med Japan, allt är normalt. Det är sista gången "Berge Istra" hörs av. 224 000-tonnaren skulle anlända till Japan sju dagar senare, men kommer aldrig fram till sin destination.
      Två överlevande hittas efter tre veckor på en räddningsflotte, övriga 30 i besättningen försvinner i havet. Förlisningen är ett stort mysterium. Ingen lyckas utröna vad som egentligen hänt.
    • Men en man har vetat hela tiden. Sjökapten Johnny Eilers, i dag pensionär, seglade samma rutter som olycksbåtarna. Han fraktade olja och malm på fartyg som var identiskt lika de förlista tankrarna.
      - Glöm ryktena. Det berodde på ett mänskligt och två tekniska fel. Inertgassystemet var opålitligt, vattenlåset fungerade inte alltid och överstyrmannen var inte bra på att mäta gas, säger han.
    • Det var ödesdigra fel som satte säkerheten ur spel och förvandlade fartygen till flytande "bomber", som Eilers uttrycker det. Inertgas pumpades in i de tomma oljetankarna för att neutralisera den lättantändliga oljegasen som vid minsta gnista kunde vålla en explosion.
      Att gassystemet inte fungerade och att överstyrmannen inte kunde mäta den farliga oljegashalten var så allvarliga problem att fartygen genast borde ha tagits ur trafik. Men så skedde inte.
      Eilers slog inte larm efter den första olyckan 1975 trots att han redan då förstod vad som skett. Och när de två överlevande berättade om explosioner ombord blev han helt övertygad. Ända sedan dess har han plågats av dåligt samvete över att han inte sade något.
      - Jag kunde kanske ha räddat 40 människor. Jag borde ha sagt ifrån. Jag borde ha talat med de ansvariga, säger han till Dagbladet.
      Rederiet har gjort allt för att tysta ned omständigheterna kring "Berge Istras" förlisning. De två överlevande spanska sjömännen vittnade om tre explosioner, men ingen visste orsaken. Tidningarna skrev om hemlighetsmakeriet och spekulerade i att rederiet fruktade att få ut mindre på försäkringen om det kom fram att det rörde sig om brister eller slarv. Sjöförklaringen hölls i New York. Norska sjömansfacket krävde information, men eftersom tankbåten var registrerad i Liberia gällde inte norska regler.
      Först efter den andra förlisningen 1979 gick Eilers till rederiets ägare Sigval Bergesen. Han krävde att de två kvarvarande systerfartygen av samma typ skulle stoppas. De skulle inte få fortsätta med den riskabla kombinationsfrakten, alltså att omväxlande transportera olja och malm i samma tankar.
    • Bergesens båtar lastade malm i Brasilien. Därifrån gick de till Japan där malmen lossades. Från Japan gick de tomma till Persiska viken där de lastade olja som transporterades till Europa. Och därifrån på nytt till Brasilien där tankarna tvättades för att ta emot ny malm. På rederiet var man rädd för att det skulle komma ut att man slarvat med säkerheten. Eiler säger att det med största säkerhet skulle ha reducerat försäkringssumman. Och det var en prestigeförlust för ett välrenommerat rederi att ha fartyg som exploderar.
      - Jag sa att jag skulle gå ut i media om han inte tog bort de sista två kombinations båtarna från oljefrakt. Han godtog avtalet och det har stått sig sedan dess, säger han.
      Det blev slutet på den lönsamma kombinationsfrakten. Rederiet förlorade stora summor. De två kvarvarande fartygen gick i fortsättningen bara med malm.