Menu

M/S Midnight Sun

Katastrofen vid New Bedford

Kapten Magne Risdal var upptagen med att förbereda M/S Midnight Sun inför fiskeresan. Magne övervakar noggrant lastningen av mat för resan eftersom hans vanliga kock, Halvard Stol har kämpat mot en förkylning och han har bestämt sig för att inte ta den här resan för att kunna återhämta sig.

Midnight Sun och hennes systerfartyg Venus var byggda av Harvey Gamage Shipyard i South Bristol, Maine. M/S Midnight Sun byggdes 1960 och M/S Venus 1962. Nya fina träbåtar som var båda vackert riggade med styrhytten akterut, byggda av de bästa båtbyggarna i branschen för att klara hårt väder, starka vindar med hög sjövärdighet.

Klicka för artikel

M/S Midnight Sun var ett av flera fartyg som lämnade hamnen i New Bedford Massachusetts, denna klara och ljusa novemberdag. Totalt fanns det ca: 260 fiskebåtar och omkring 300 norska fiskare. Som mest hade det varit 500 fiskare från Norge men en del hade rest hem för att fira jul. Midnight Sun hade en besättning på 11 man som bestod av kapten Magne Risdal från Karmøy, kocken August Larsen från New York som ersatte Halvard Stol. Fiskare Arne Karsten Lindanger med familj på Karmøy. Fiskare Jon Nilsen, som gjorde sin tredje resa. Fiskare John Wagner som också gjorde sin tredje resa, med familj och barn på Karmøy. Fiskare Sivert ”Sam” Mandius Lund som ersatte sin bror i sista stund, familj på Karmøy. Fiskare Asbjørn Pedersen som redan som 16 åring kom till USA. Bröderna, fiskarna Olav Gregorius och Olav Ferkingstad med familj på Karmøy. Fiskare Gordon Kallestein med familj på Karmøy. Styrman Torgils Holmen med familj på Karmøy.

Senare samma dag som fartygen seglade ut på havet för att fiska piskades en storm upp med hårda vindar på 140 km/h. Vågor på över 15 meter drog över Georges Bank. Lokala fiskare ansåg att stormen var en av århundradets värsta. Sista radiokontakt rapporterades mellan kl. 14 och 15 på onsdagen. M/S Midnight Sun rapporterades försenad när hon misslyckades med att återvända till hamnen tillsammans med andra fartyg som hon hade fiskat med.

Kustbevakningen genomförde en sju dagar lång eftersökning av fartygen men hittade inga vrak. Inom tio dagar kommer trettiosex män att vara döda och sex av fartygen som gav sig ut kommer att ligga på botten av Atlanten. De övriga båtarna och männen som överlevde stormen kommer aldrig att vara desamma som de var på denna ljusa soliga onsdag morgon, i november 1962 när de seglade ut på havet.

Några överlevnadsskildringar:
– Ombord på Moon Light kunde skepparen William Fiedler från Brooklyn berättar att de kämpat i 27 timmar med att hålla båten flytande för alla brottsjöar som sköljde över dem.
– På Luis Rolet tog en av besättningsmännen och slog ett rep om sig, påbörjade ett tätningsarbete av båten. Hans kamrater kan inte ge tillräckligt med beröm för hans ansträngningar. Han räddade både fartyget och manskap med risk för sitt eget liv.
– Ombord på Montecarlos skickade kapten Albert Dahl också ut ett SOS men klarade på egen maskin att nå land. Albert berättade att de var mer under vattnet än ovanför och att manskapet kämpade mot stormen och böljorna. Sjön slog ständigt över styrhytten. Livbåten och räddningsflotten var borta, dörrar och ventiler var sönderslitna. Utan ett manskap av bästa sort hade vi inte klarat oss.
– Florence B var nära att förlisa i samma storm. Där var det skepparen Hans Davidsen som fick sin styrhytt förstörd. Livbåten hade trasslat in sig i riggen när den blev slängd över sidan i 90 graders vinkel med masttoppen i sjön. Våra lungor fylldes med vatten. Florence B rättade upp sig långsamt igen med hjälp av fantastiskt manskap som räddade situationen. Detta var den värsta stormen Hans Davidsen hade upplevt på 36 år varken här eller i Norge.

Klicka för artikel

En undersökning genomfördes efter olyckan hur det kunde gå så illa för fartygen. De amerikanska sjöfartsmyndigheterna tog fram en rapport om händelsen. De kom fram till att fiskefartygen haft en extra påbyggnad som skydd mot väder och vind en ”Scallupbox”. Boxen var byggd med tre väggar och sattes upp på däck som skydd. När fiskarna tog hand om fångsten, kammusslor som skulle rensas var skyddet välkommet. Se gärna filmen om hur fiskare rensar kammusslor. Men Scallupboxen blev i stället en fälla för fiskarna. När vattenmassorna från stormen sköljde över fartygen riskerade fiskarna att bli instängda då dörren inte gick att få upp. Det blev en dödsfälla.

Klicka för artikel

Besättning:
Arne Karsten Lindanger, Karmøy (1909–1962) – 53 år
Asbjørn Pedersen, Karmøy (1918-1962) – 44 år
August Larsen, New York (1929-1962) – 33 år
John Wagner, Karmøy (19xx-1962) – 36 år
Torgils Holmen, Karmøy (1920-1962) – 42 år
Sex av dem har jag släktskap till:
Gordon Kallestein, Karmøy (1939–1962) – 22 år
Jens Gunvaldsen Ferkingstad, Karmøy (1916–1962) – 46 år
Jon Nilsen, Karmøy (1944-1962) – 18 år
Magne Nicholaisen Risdal, Karmøy (1907–1962) – 55 år
Olav Gregorius Gunvaldsen Ferkingstad, Karmøy (1928–1962) – 34 år
Sivert Mandius Lund, Karmøy (1907–1962) – 55 år

Allan Kvalevaag
2021-07-08